Pages

Subscribe:

Labels

anugerah (2) buku (5) education (2) faeza (4) hadis (1) key chain (1) Kluang (1) makanan (6) mersing (5) Music (7) surat khabar (2) tv (3) video (1)

April 4, 2012

Bersyukur laa dengan apa yang ada

Dah lama x mkn yogurt :)...Gi kedai tadi ternmpk bende nie so harus laa beli hehehe..

Yogurt nie baik untuk kesihatan terutama penghadaman dan awet muda utk wanita..*wink* *wink* (wahai wanita2 seluruh dunia rajin kan laa diri anda untuk mkn yourgut yer ^_^)

Sambil2 tu sempat tgk tv td kol 11 kat astro ria ade drama tajuknya "Mencari Al-Zahra"..Ye saya tahu cite nie dah berzaman, x silap ditayang kan masa tahun 2010..Ini bukan lah kali pertama saya tgk tp dah byk kali lebih 3 kali rase nyer, setiap kali tgk mesti nangis sbb kesian tgk kehidupan Siti Aisyah yg dibesarkan di rumah anak2 yatim + apabila dia dpt tahu kehidupan keluarganya..Drama ini adalah drama yg terbaik saya lihat sbb pelakon2 nya juga adalah dr kalangan pelakon2 yg hebat, mereka berlakon dengan sepenuh hati.. Cerita ini mengisahkan seorang anak yg sangat menyayangi keluarganya walaupon bukan mereka yg menjaganya dari kecil tetapi dengan pertemuan yg singkat tersebut sangat dihargai oleh Siti Aisyah, Beliau memberi sepenuh kasih sayang kepada mereka..Saya terfikir kalau saya ditempatkan seperti keadaan Siti Aisyah itu adakah saya juga begitu??..Emm jawapannya tidak pasti sbb saya tidak melalui keadaan tersebut..Amat bersyukur diri ini tuhan takdirkan kehidupan yg lengkap dengan mempunyai ibu, ayah, adik-beradik & saudara mara yg menyayangi saya..Dann saya juga menyayangi mereka..However our live now kite patut bersyukur, bersyukur laa tuhan telah jadikan kita jasad sebagai seorg manusia yg dapat nikmat maksimum di dunia nyata ini sesungguhnya manusia adalah sebaik-baik ciptaan Tuhan..

Mungkin ada dikalangan anda yg membaca ini telah ketiadaan ibubapa di dunia..Disini saya kongsi hadis yg diriwaytakan oleh Luqman Hakim..

Terdapat beberapa amalan yang boleh dilakukan oleh seorang anak untuk kedua ibu bapanya yang telah meninggal dunia iaitu :

1. Sembahyangkan untuk mereka.
2. Mohon keampunan untuk mereka.
3. Laksanakan wasiat yang mereka tinggalkan.
4. Eratkanlah silaturahim dengan orang-orang yang mereka kenali
5. Muliakanlah teman-teman mereka.
6. Doakan kepada mereka. (Setiap selepas solat fardu berdoalah kepada Allah SWT untuk  kedua ibu bapa supaya Allah SWT mengampunkan semua dosa-dosa mereka)

Moral of the story : Jgn sesekali melupakan jasa dua ibubapa kita walau seburuk mana mereka pada pandangan kita..Ingt lah tanpa mereka tidak mungkin kita menjadi manusia dimuka bumi ini..Sayangi lah mereka selagi mereka mempunyai nyawa yg bersatu dengan jasad sekarang..Menyesal dikemudian hari tidak berguna dan ianya amat menyakitkan..

2 comments:

alexayussida said...

sama2..kte slalu terlpas tgk muvi drama mlayu..luckily malaymoviesfull tuh wujud,terubat rindu :)

yoghurt mmg sdap..omnomnom

faeza eighteverlens said...

tu laa pasal byk bebeno muvi2 ngan drama2 kat situ huhu...